söndag 2 augusti 2015

Backar lite till !

2012 dog min bäste vän och sambo.
Den som aldrig sörjt vet inte vad jag pratar om.
Jag ville inte leva, ville inte vara kvar här ensam.
Matlusten fanns inte alls, jag tvingade i mej lite ibland men det var stort motstånd.
En dag så började utandnings luften lukta som aceton.
Jag förstod ju att det var allvarliga signaler från kroppen, att jag behövde mat.

Det var en tid av vakum, dagar och nätter gick in i varandra.
Minnet fanns inte alls, jag kunde inte komma ihåg vad folk sagt till mej.
Jag fick skriva upp vad dom sa.
Tiden gick och jag försökte göra ungefär det jag gjort innan men det var svårt.
Livet började sakta komma tillbaka även om sorgen var stor.
Jag höll kontakt med folk via nätet så jag var inte ensam på det viset.
Det var så jag träffade mannen jag bor ihop med nu. Han skrev något på nätet och jag satt en dag och skrattade så tårarna rann.

Det blev så småningom ett möte och jag åkte till Småland för att träffa mannen som fick mej att skratta igen.

Hösten 2012 flyttade jag till Småland.

När vi träffades första gången så vägde jag 49 kg.
Vintern kom och jag målade skåpsluckor till köket, vikten gick upp.
Tänkte att det var bra eftersom jag var underviktig innan.

Jag började få problem med mina perioder som kom ojämnt och var väldigt smärtsamma, svettades massor på nätterna.

Åt väldigt bra och god mat grädde och riktigt smör.

Våren 2013 kom

Tänkte att jag kommit in i klimakteriet som nu gav mej problem, värken tilltog men jag försökte odla så gott jag orkade.
Jag var depprimerad men det är normalt, det brukar jag vara på våren.
Svettades hela sommaren både natt och dag och då menar jag svettas,, alla porer öppnar sig och man blir dyblöt. Frös där mellan svettningarna fast det var 20 grader.
Drack äppelcider vinäger inflammationerna vandrade runt i kroppen mer än innan.
När hösten kom började jag få problem med lungorna vikten toppade 74 kg.




Jag röker så det var ju självklart för alla att det var rökningen som var orsaken till mina hälsoproblem.
Men ja hösten 2013 fick jag problem med lungorna.

I byn gjorde kvinnorna ost och jag gjorde min första egna ost som blev klar till nyår.
Den misslyckade så det blev magsjuka av det hela.

Året skiftade och det blev 2014

Jag var dålig, lungorna var dåliga så det slutade med ett besök till doktorn.
Inhalator läkte ut inflammationen i lungorna.
Axeln fungerade inte längre som den skulle och det blev bara värre, till slut kunde jag knappt sätta upp håret.
Jag var fortsatt depprimerad stundom, men mest sjuklig, ont, frossa, trött. Sömn störningar vaknade 3 på natten eller så var jag oförmögen att somna fram till 3. Så jag började äta sömn medel som fanns kvar från mitt förra liv.
En bilolycka som ställt till höft och rygg gjorde att jag inte kunde ligga på vänster sida och axeln att jag inte kunde ligga på höger sida.. ont hur man än gör på rygg kunde jag inte ligga alls.
Kuddar å rullar att täcken hjälpte massor i att finna en avlastad ställning i sovandet.

Jag åt D-vitamin, mineraler, vitaminer, MSM och så började jag ta ett hormon preparat som en okänd vän på nätet tipsade om.. dvs Progesteron DET hjälpte med humöret och endel av välbefinnandet. Svettningarna avtog.
Vätske balansen blev jämnare.
Så började jag äta Lungolds JOD (organiskt Jod) och studera mer om hormoner och kroppen.
Melatonin hjälpte med sömnen och välbefinnandet. Vanliga sömnmedel ger bieffekter men dom har sin plats för sömn måste man få för att kunna läka kroppen.

Jag blev inte bättre synen försämrades musklerna tvinade och jag fick så kallad hjärndimma.
Började få svårt att känna igen folk. En dag kom en man på motorcykel hem till oss.
Han såg bekant ut men det var allt för mej, blev irriterad till slut och bad att få bli presenterad för mannen.
Tore tittade förstummat på mej, men det är ju min bror !
Suck ja .. pinsamt.

Jag hade svårt att få något att fungera, kom inte ihåg vad det var jag skulle göra.
Synen var dålig så alla typer av trevliga små hantverk fungerade inte heller. Läsa på dator skärmen blev för svårt. Men jag kunde lyssna på föreläsningar.. och det gjorde jag.

En handlade om gurkmeja så det köptes in och jag började ha det i maten flera gånger om dan.
Även i ansiktet för huden var inflammerad det sved.. liknade rosacea.
Jag hade diabetes liknande reaktioner.

En vän sände efter lite preperat från USA. Jag var medveten om att min sköldkörtel inte fungerade som den skulle och att jag nu var autoimun.

Torkade djurkörtlar kom (trodde inte på dom) men jag började äta.
Energi nivån förändrades och hjärndimman blev snabbt bättre.

Det gav mej tid... hjärnan var påväg tillbaka.
Djur körtlarna tog så småning om slut (en liten burk mest på prov) och jag blev sämre och tröttare igen.

Funderade mycket på dom olika föreläsningarna och började gissa att mjölk kanske var problemet.
Låg ganska nära till hands eftersom jag varit laktoskänslig sen övre tonåren.

Jag gjorde inget för att förändra.. puhh vad jobbigt hur lagar man god mat utan ost grädde å smör ?
Vad skulle jag då äta till frukost .. ingen youghurt !! Nej ... ville inte, det var ju jobbigt som det var att klura ut god omväxlande mat dagligen.

Så jag blev sämre.. jag fick även en burk ashwaganda av min vän. Men mådde inte bra av den, blev helt utslagen av den faktiskt. Ska återkomma till det senare.

Hösten 2014 började jag så smått att forma avskeds brev till mina bekanta jag började tvivla på att jag skulle vara kvar i jordelivet fram till Jul.

Jag hade noterat att jag blev dålig efter varje måltid men..

En dag mådde jag riktigt dåligt skulle gå å lägga mej i sängen .. ett antal som vågor for genom bröskorgen.
Jaha nu lägger hjärtat av tänkte jag. Kom till sängen och där tog jag beslutet att mjölkprodukterna skulle bort från min kost (hade minskat men .. nej inte slutat.)

3 dar senare kände jag mej betydligt piggare än på länge.
4 dygn senare började jag se bättre. Oj vad händer ?
Ganska snabbt blev synen bättre, en månad senare började axeln kännas bättre och sen ryggen.
Jag var medveten om att problemet var i magen så jag gjorde en stor kopp starkt ört dryck av ringblomma.
Det som kom ut dan efter ska vi inte tala om.. jösses. Magen rumblade hela natten.
Sen hände något mirakulöst jag slutade frysa.

Fortsättning följer.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar