måndag 10 augusti 2015

Mjölkprotein intolerans eller lektin intolerans.

Min resa tillbaka till hälsa har bara börjat.
Mjölk produkter innehåller många olika sorters proteiner vilken man inte tål kan vara klurigt att reda ut.
Men orsak att ta bort mjölkprodukter finns ju om man blir dålig efter att ha ätit dom för mej tog det ca 30 min efter intag sen var jag dålig, trött, frusen händer och fötter och skinkorna blev kalla även om det var 20 grader i rummet.

Det första jag tog bort var mjölkprodukter.
Jag försökte kringgå smör genom att göra ghee men eftersom jag egentligen är överkänslig mot lektinerna i mjölkprodukter så fungerade det inte. Jag är så känslig så jag kan inte ens äta mat som blivit stekt i en gjutjärns gryta där det varit smör.

Så steg 2 är att grundligt rengöra alla kärl så dom inte är förorenade av fett med (mjölk) lektiner.
Förorenad mat är ett problem när man ska läka tarmarna.

Det sägs att det tar 3 månader att läka ut mjölkprotein intolerans.

Ja jag blev bättre men inte bra. Jag reagerade på sesamfrön, solrosfrön, soja, bönor, mm

Nu nästan ett år senare så fick jag sammanhang av att jag reagerade på egenuppfödd tupp.
Det maten har gemensamt är höga halter av lektiner.

Läckande tarmar släpper ut lektinerna i blodomloppet. Immunförsvaret anfaller och blodet klumpar ihop sig och blir tjockt. Blodet blir trögflytande och tungt för systemet att dra runt. Hjärtat blir kompromissat.
Blodtrycket sjunker 95/60 är vanlig avläsning när jag intagit skadlig föda.

Jag har både läst och hört när jag frågat om lågt blodtryck, att det bara är bra, inget att bry sig om.
Folk dör av att hjärtat slutar slå och vad är det för liv att leva om man knappt orkar stå upp.

En egen eller lånad blodtrycks mätare är ett bra redskap för att följa med vad som sker i kroppen.
Temperatur mätare är ett annat bra redskap som behövs för att reda ut om det är frågan om hypotyreos.




Oavsett vilken typ av matintolerans människor har så verkar alla ha en sak gemensamt.. nämligen läckande tarm.

Jag fann lite frusen stektköttfärs igår som jag tippade i maten.
Jag mår inte så bra idag eller igår, för den innehöll troligen grillkrydda med paprika och chili pulver.
Dessa ingår i nattskatte växterna.

Steg 1 undvik det du inte tål.

Jag testar vad jag tål genom att äta mat som jag vet att jag tål.
Det jag ska testa äter jag sen rent så det inte är några frågetecken.

Steg 2 var lyhörd för kroppens signaler.

Kokosfett är det enda jag använder till matlagning och på smörgås om jag äter någon.
Olivolja används bara kall.
Kvarblivet fett från tillagning av djur återanvänds för smaksättning och smörjning.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar