onsdag 9 maj 2018

UV överkänslig och skinn beredning.

Det var länge sen jag skrev här och det som sker nu är att jag lite smått återintroduserar mat som jag tagit bort innan. Jag är gluten intollerant tål inte potatisväxter,baljväxter kan äta små mänder ärtsoppa.
Vin eller andra fermenterade produkter går inte heller och inte kyckling eller gris, Gris är värst, jag vet inte om det är höga halter histaminer för jag reagerar ibland på fisk och jag misstänker att jag inte ska äta sånt som har mörats. Jag fick nyligen vildsvin som inte hade hängt och då uteblev reaktionen.

Jo då jag provar lite ibland jag hoppas ju att kroppen ska ändra sig.

Jag är allergsk mot mjölkprotein så det är det jag är mest rädd för att få i mej i misstag.
Sen tål jag inte solljus eller lampor jag reagerar även molniga dagar om jag går ut oskyddad.

Livet gör konstiga turer men jag mår bättre än på länge, mindre värk, mer sömn och hjärnan börjar fungera bättre, minnet kommer tillbaka.

Det går sakta. Så frågan är vad en trädgårdsmästare som inte tål sol ska hitta på.

Jag har lärt mej bereda skinn så det ska sys kanin skinn och jag tror jag ska lära mej garva mindre skinn så som rådjur.. kanske.
Jägarna tar ju sällan vara på skinnen så det är ju något som ingen frågar efter direkt.

Lädret kanske kan användas till något ? Jag tänker att det är ju inte hela världen om jag misslyckas med garvningen då.

Jag vill lära mej att göra tunnare läder och jag borde ha talang nog för att exempelvis punscha in fina orginella motiv på lädret.

Odlingarna tja dom får nog bero lite till, jag var ute i förrgår och bäddade ner endel plantor som hönsen grävt upp.. ork saknas och odlingarna måste skyddas odentligt från både vilda och tama djur.

Solen har gassat och det blir bara en kort stund innan skymmning som jag kan vara ute.
Snar slår löven ut på träden och det ger mej ett ganska bra skydd.


Jag har sytt diverse solskydd men dom är otillräckliga jag kan inte ha tjocka kläder på mej i 26 graders värme. Tillräckligt täta och samtidigt luftiga kläder är en bristvara just nu.

Jag har berett endel kaninskinn redan och köpte 2 gamla symaskiner för päls och skinn så det finns lite att träna på.

Här är insaltade skinn från slakten.Dom är styva och kan förvaras torrt i papperspåsar till det är dags för beredning.Nej frysen är för maten.  Saltet binder håren, jag har funderat mycket på varför endel får hårlösa fläckar, jag tror att det kan vara = dåligt saltade områden som sen ger hår avfall.

Sen åker dom ner i rentvatten när det är dax. Dom mjuknar upp så dom går att bereda sen.
Tyvärr blev det inte fler kort... glömde.. men fina pälsskinn blev det.

Jag mäktar nog inte med mer än 2 åt gången. Lagom är bäst.

Mina symskiner är nu trimmade och inställda jag tränar just nu på lite reparations objekt.
Det ska bli spännande att börja sy pälsverk och skinn sen.
Det är viktigt att vara vän med maskinerna så man inte fördärvar en massa pälsar som man redan lagt så mycket tid och energi på.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar